Vrijdag 2 september 2016

Vandaag zijn de Wereldhavendagen weer begonnen. Dit is elk jaar in het eerste weekend van september. Zo liggen er o.a. elk jaar een aantal marineschepen, waaronder een onderzeeboot. Het leek mij wel leuk om dat een keer te gaan bekijken.

Vanaf ons huis is het een kwartiertje lopen naar de Parkkade waar de marineschepen aangemeerd liggen. Het grootste schip dat er ligt is de Zr.Ms. Rotterdam. Dit is het eerste Nederlandse amfibische transportschip.

20160902 Rotterdam
marineschip naast de Chinese boot
20160902 Rotterdam
Zr.Ms. Rotterdam
20160902 Rotterdam
Zr.Ms. Rotterdam, een amfibieschip
20160902 Rotterdam
Zr.Ms. Rotterdam

Vanaf 10 uur ’s morgens zijn er boten te bezichtigen. Ik was er rond 10 uur, en er stonden bij de onderzeeboot al zo’n 20 mensen voor me in de rij. Om kwart over 10 begonnen de rondleiding. Steeds mocht er een groepje van 10 mensen mee naar binnen. Je mocht geen tassen en camera’s meenemen. Deze kon je achterlaten bij de marktkraam bij de rij. Net als bij een garderobe werd er een nummertje aan je tas gemaakt en kreeg je het bonnetje mee. Helaas mag je geen foto’s in de onderzeeboot maken. Deze onderzeeër is de Zr.Ms. Zeeleeuw. Deze onderzeeboot is in de jaren 80 op de RDM werf in Rotterdam gebouwd.

20160902- 14

De rondleiding begon: eerst moesten via een supersteile stap het schip in. Deze trap staat loodrecht en ik vond het best spannend om naar beneden te klimmen. We gingen naar de officiersruimte. Hier staan houten bankjes en een tafel. Net zoiets als in een caravan. Onze gids vertelde nog een keer dat er geen foto’s gemaakt mogen worden aan boord. Er is geheime apparatuur aan boord. Als je betrapt wordt op het maken van foto’s wordt je overgedragen aan de marechaussee.

Van de officiersruimte gingen we door een smal gangetje naar de controlekamer. In deze ruimte staan bureaus en beeldschermen tegen de muur. Hier wordt het schip bestuurd, de route uitgezet en de omgeving in de gaten gehouden. Meestal wordt er 6 uur gewerkt en dan is er 6 uur rust. Normaal gesproken zijn er zo’n 60 mensen aan boord van de Zeeleeuw.

Daarna gingen we naar de boegruimte. Hier zit het vol met buizen en andere technische dingen. Er waren dummie-torpedo’s aan boord. Ook is er een soort torpedobed voor mensen die onverwacht aan boord blijven overnachten. Het is een buis met een rond deksel dat naar het gangpad getrokken kan worden.

Vanwege privacyredenen mochten we geen slaapruimtes zien. Ook mochten we de machinekamer niet in, omdat daar mensen bezig waren met onderhoud.

De megasteile trap was ook de weg naar buiten. Omhoog klimmen vond ik nog enger dan naar beneden. Ik vond het erg gaaf om een onderzeeboot van binnen gezien te hebben.

20160902 - 20

Naast de onderzeeboot ligt een bijzonder schip van het bedrijf Van Oord. Dit is Aeolus, een offshore installatieschip. Dit schip wordt gebruikt om windmolens in zee te plaatsen. De vier hoge palen komen op de zeebodem te staan en daardoor wordt het schip omhoog gehesen. Je mocht dit schip ook bekijken, maar dit werd afgeraden als je hoogtevrees hebt. Ik hou niet zo van hoogtes, vooral niet als het in de buitenlucht is en met open trappen. Ik heb het schip dus bewonderd vanaf de kade.

20160902 Rotterdam
de Aeolus en de Zeeleeuw
20160902 Rotterdam
Aeolus
20160902 - 25
best hoog…

Tijdens de Wereldhaven kun je ook allerlei excursies boeken. Zo gaan we morgen een wandelexcursie door de Maastunnel door. En zondag hebben we een rondleiding bij de Markthal en een rondleiding door De Rotterdam. Ik heb er zin in…


Geef een reactie

Onzinreacties en spam worden natuurlijk niet geplaatst...

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.