Eiland 1 – ‘vasteland’ Schotland

geplaatst in: Europa, Schotland | 0

Deel 1
Zondag 7 juli zijn we met de boot vanuit Europoort vertrokken naar Hull (Engeland). Heerlijk begin van de vakantie om iets meer dan een half uurtje te rijden en dan je (geleende) auto op de boot te parkeren. Op de boot hebben we ‘s avonds lekker in het restaurant gegeten. Tussendoor rondgelopen, wat gedronken en gelezen. We hadden een kleine hut met stapelbed, maar wel met badkamertje.

boot Schotland
wachten tot de boot vertrekt (7 juli)

Vanuit Hull zijn we naar Lochgilphead gereden. Zonder stoppen zou het zes uur rijden zijn, maar we moesten onderweg wel tanken en boodschappen doen. Rond 17 uur kwamen we aan bij de camping.
De volgende morgen (9 juli) zijn we vanuit Lochgilphead een stukje naar het zuiden gereden, naar Skipness. Dit is een klein dorpje aan het einde van een smal weggetje. Hier hebben we een kasteelruïne bekeken. De ruïne lag mooi aan het water. Na het bekijken van de ruïne zijn we weer iets naar het noorden gereden, naar Kennacraig om de boot naar het eiland Islay te nemen.

Schotland
uitzicht vanaf de toren (9 juli)

Deel 2
Een paar dagen later, nadat we Islay hebben bekeken, zijn we weer even terug op het vasteland. Vanaf Kennacraig zijn we naar Oban gereden. Onderweg hebben we bij Kilmartin wat prehistorische dingen bekeken. Toen we in 1996 in Schotland waren (inderdaad alweer ontzettend lang geleden) zijn we hier ook in de buurt geweest. Toen hebben we Dunadd Fort bekeken, een fort uit de IJzertijd. Nu hebben we standing stones en steencirkels bekeken van een paar duizend jaar oud. Men weet niet precies waar deze voor dienden, maar wij vinden het elke keer weer fascinerend om te bekijken. Daarna snel door naar Oban, want daar nemen we vanmiddag (12 juli) de boot naar het eiland Mull.

Schotland
herten in een weiland (12 juli)
standing stones (Kilmartin) (12juli)
cairn (Kilmartin) (12 juli)

De volgende dag gaan we naar Inveraray, een uurtje rijden vanaf Oban. Hier zijn vandaag Highland Games en dat lijkt ons erg leuk om te zien. En dat blijkt ook zo te zijn. Bij het betreden van het terrein horen we overal doedelzakken. We zien grote mannen in kilt die bezig zijn met kogelslingeren. Later gooien ze met grote hamers. Verder zijn er allerlei wedstrijdje voor wielrennen, hardlopen, Schots worstelen, dansen, doedelzak spelen. We horen trouwens best veel Nederlanders om ons heen. Het weer wordt langzaam beter. We lunchen met een venison burger (hertenvlees) en versgerookte regenboogforel. Aan het einde van de middag vindt het hoogtepunt van deze Highland Games plaats: de wereldkampioenschappen boomstam gooien (World Caber Tossing Championship 2013). Dat was ontzettend gaaf om te zien. De boomstam wordt door vier stevige mannen aangeleverd en moet dan rechtop gezet worden. De kandidaat tilt de boomstam aan de onderkant op en gaat er mee op stap. Hij gooit dan de boomstam van zich af en die moet voldoende vaart hebben om op het hoogste punt door te vallen, niet terug te vallen richting de kandidaat. Er zijn drie mannen die het lukt om de boomstam door te laten vallen en uiteindelijk is Scott Ryder uit Londen de winnaar. Hij is de nieuwe wereldkampioen.

highland games
kogel slingeren
hamer gooien
marching band
highland games
boomstam gooien
versgerookte regenboogforel

Deel 3
Op 15 juli komen we weer in Oban aan, na lekker gekampeerd te hebben op het eiland Mull. We komen in de stromende regen aan en zetten even later, gehuld in regenpakken, ons tentje op. Wat een weer! Gelukkig is dit pas het eerste slechte weer van deze vakantie.

De volgende dag (16 juli) pakken we de tent weer in en rijden we het centrum van Oban in. We nemen vanmiddag de boot naar Barra, maar we hebben nog een paar uur de tijd om in Oban rond te kijken. Bij de boekwinkel kopen we nog wat boeken, want je hebt nooit teveel boeken…

distilleerderij Oban
distilleerderij in Oban

We lopen even door het winkeltje bij de distileerderij, maar we zien niets interessants. Dan maar scones eten bij een cafeetje hier tegenover, met goede koffie en heerlijk chai latte (thee met Indiase kruiden en opgeklopte melk).

Deel 4
En dan zijn we, bijna een week later, weer op het vasteland. Het is woensdag 24 juli en we zijn aangekomen in Ullapool, in het noorden van Schotland. We rijden vanaf de boot naar het zuiden en overnachten op een camping bij Inverness. Het is een mooie autoroute langs heuvels, bossen en meren. We hebben geen tijd om naar Inverness te gaan, wat achteraf gezien jammer was. Er schijnt een hele mooie tweehandsboekwinkel (Leaky’s bookshop) te zijn.

We rijden op donderdag naar Glasgow. Ook vandaag weer langs bossen en meren. En dan genieten we een paar dagen van Glasgow. Hier zijn we in 1996 ook geweest en het blijkt ook nu weer een leuke stad te zijn. We praten bij met een ex-collega van Christof, hebben een heerlijke afternoon tea in de Willow Tea Room. Deze tearoom is ontworpen door de bekende Schotse architect en ontwerper Charles Rennie Mackintosh. In 1996 hebben we in Glasgow een grote overzichtstentoonstelling van zijn werk te zien en dat heeft indruk gemaakt. Het is niet onze stijl (lijkt wel wat op art-deco), maar wel mooi om te zien. We gaan met een rondleiding mee door de Glasgow School of Art. Dit is een kunstacademie waarvan het gebouw en het interieur door Mackintosh is ontworpen. Helaas mogen we binnen geen foto’s maken.

in de Willow Tea Room
Willow Tea Room
in het centrum van Glasgow
Glasgow
overdekte winkelpassage, net als in Melbourne
wandelen langs de Clyde
logische combinatie??
Glasgow School of Art

Op zondagmorgen vertrekken we vanuit Glasgow richting Hull. ‘s Avonds vertrekt de boot naar Rotterdam weer. Onderweg bezoeken we York. Een leuk plaatsje, maar helaas regent het hier. Dan maar een chai latte drinken bij de Starbucks. We hebben ook niet heel veel tijd om York te bekijken, want we moeten op tijd bij de boot zijn. Daar aangekomen kunnen we vrij snel de auto op de boot parkeren, onze spullen naar de hut brengen en dan wachten tot de boot gaat vertrekken. De taxfree winkels gaan pas open als de boot vaart, dus we kunnen nog niet kijken of er leuke whisky aan boord te koop is. We hebben nog wat geld wat we op kunnen maken. Wel reserveren we alvast een tafeltje bij het restaurant. De rest van de tijd brengen we door met een drankje, mensen kijken, lezen en wat rondwandelen.

stukje van York

Deel 5
De overtocht is zonder problemen en op maandagochtend zijn we weer in Nederland! We rijden naar huis. We wilden graag een was aanzetten, maar er bleek aan het water gewerkt te worden vandaag, dus we hebben geen water. Dan maar weer op weg. Met de auto naar Duitsland om wat wijnvoorraad te kopen en daarna naar Didam om Wooster weer op te halen. Hij is blij om ons weer te zien..

Koop een reisgids

De leukste plek om een reisgids te kopen is in een boekwinkel, maar als je online wilt kopen kun je dat doen via onderstaande link. Wij krijgen dan een percentage van bol.com. Hiermee ondersteun je onze website. Voor jou blijft de prijs hetzelfde! Alvast bedankt!