Eiland 13 (Harris & Lewis)

geplaatst in: Europa, Schotland | 0

Zaterdag 20 juli 2013
De auto moet bovenaan de weg blijven staan, maar we kunnen kruiwagens gebruiken om de kampeerspullen te verslepen. We krijgen een uitgebreide rondleiding en vinden een mooi plaatsje met uitzicht op het loch. Beetje jammer dat net voor ons een Nederlandse familie zit. De man lijkt nogal veel op Dexter…En dan het laatste eiland van onze vakantie! Vanmiddag hebben we de boot vanaf North Uist genomen. Het is heerlijk weer en we zitten lekker op het buitendek. We denken dat we vanaf de boot zeehonden hebben gezien, maar zonder verrekijker weten we dat niet zeker. Na aankomst op het zuidelijke deel van het eiland, Harris, is het nog een half uur rijden naar de camping in Lickisto. Deze camping ligt in het ruige deel van het eiland, tussen de heuvels, aan een loch. De camping is nogal steil en je kunt er niet met de auto op.

Schotland 2013
uitzicht op de camping in Lickisto
het loch bij (bijna) maanlicht

Zondag 21 juli 2013
We wilden vandaag wat archeologische dingen gaan bekijken, waaronder een steencirkel, maar we konden niets vinden. Dan maar lekker op het strand zitten en verder lezen. Het is vandaag ontzettend mooi weer en het is dan ook best druk op het strand. Het lijkt hier wel een tropisch eiland, met witte stranden en heel helder water.

helder zeewater
langs de schapen naar het strand lopen

Maandag 22 juli 2013
Vanmorgen hebben we de tent weer ingepakt, want we gaan vandaag naar het noordelijke deel van het eiland, Lewis. Het is bewolkt en er zijn ontzettend veel midges, vreselijk irritante kleine mugjes, dus we pakken alles snel in de auto en vertrekken. In Tarbert, een half uur rijden, gaan we ontbijten bij een tea room. We kiezen een Scottish breakfast met black pudding (bloedworst). Ik lust geen bloedworst en vind het zelfs nogal onsmakelijk, maar in dit geval is hij heerlijk.

Scottish breakfast

Na het ontbijt gaan we op naar het noorden. We rijden door stoere bergen en over, wat een luxe, tweebaanswegen. Rond 12 uur komen we bij Callanish aan. Hier staat een grote steencirkel (Callanish Standing Stones I) die bestaat uit dertien stenen, die gemiddeld zo’n 4 meter hoog zijn. Erg indrukwekkend! In de buurt van deze steencirkel bekijken we ook nog twee veel kleinere steencirkels.

Callanhish standing stones
Callanish Standing Stones I
uitzicht op Callanish Standing Stones I, vanaf Callanish Stones II
een van de andere steencirkels

Wat verder naar het noorden, bij Carloway, komen we bij een broch uit, Dun Carloway. Een broch is een toren van zo’n 3000 jaar oud, waarvan het niet echt duidelijk is waarvoor ze gebruikt werden. Het zou kunnen dat het een verdedigingswerk is, of een boerderij of een woonhuis. Deze broch ligt bovenop een heuvel en heeft een mooi uitzicht over een paar huisjes en richting de zee.

Dun Carloway
Dun Carloway, plus uitzicht
binnenkant van Dun Carloway
Dun Carloway

Een paar kilometer verderop, in Gearinnin, gaan we naar een museumdorpje. Hier staan gerenoveerde blackhouses, traditioneel huisjes zoals er vroeger veel op de Schotse eilanden stonden. Een van deze huisjes is nu ingericht zoals het in de jaren 60, maar je kunt hier ook overnachten (bijvoorbeeld in de jeugdherberg of in een huisje dat je kunt huren). Het is een schattig dorpje, wat mij doet denken aan een dorpje uit Asterix & Obelix.

Gearinnin blackhouses
Schotland 2013
net een Asterix & Obelixdorpje…

Aangekomen bij de camping leek het in eerste instantie moeilijk om een plaatsje te kijken, want de camping is nogal klein. Gelukkig bedacht de campingeigenaar een oplossing voor ons. Toen wij vertelden dat we in Rotterdam woonden werd hij erg geïnteresseerd. Zijn zoon werkt op de MS Rotterdam, het cruiseschip dat Rotterdam als thuishaven heeft. De wereld is soms klein…

En toen wilden we nog wat eten halen bij de supermarkt, maar we konden nergens een winkel vinden. Uiteindelijk kwamen we in Carloway terecht, waar we geen supermarkt vonden, maar wel een kleine tweed wever. Dan gaan we daar eerst maar eens kijken. We willen namelijk wat Harris Tweed kopen om kussens voor op de bank te (laten) maken. Mooi voor in de winter. Norman Mackenzie, de eigenaar en wever, is gepensioneerd en maakt tweed als hobby. Hij nam uitgebreid de tijd om ons te vertellen en te laten zien hoe het werkt. De Tweed was niet zo duur als wij van tevoren hadden gedacht en daarom hebben we drie verschillende stukken stof van 2 meter lang gekocht. Daar kunnen we vast wel wat leuks mee doen!

Bovenstaand filmpje heb ik op Youtube gevonden. Dit is Norman Mackenzie die in zijn weefschuur vertelt over het maken van Harris Tweed

bij Norman Mackenzie: garen klaarmaken voor het weven
bij Norman Mackenzie: het weefgetouw en wat Harris Tweed

Van Norman Mackenzie en zijn vrouw kregen we uitleg over boodschappen doen. Heel veel supermarktjes op Lewis zijn gesloten, maar bij een tankstation een kilometer of zes verderop verkoopt wel wat levensmiddelen. Normaal gesproken rijdt iedereen naar Stornoway, zo’n half uur rijden. Het tankstation deed ons erg denken aan een Australisch roadhouse, ook qua assortiment. Met een fles rosé, wat vlees, toetjes, en brood komen we de avond wel door.

volle maan!

Dinsdag 23 juli 2013

De volgende dag gaan we Lewis verkennen. We rijden naar het uiterste noorden, naar de Butt of Lewis, waar we een mooi uitzicht vanaf de kliffen hebben. Er staat hier een vuurtoren, maar die is nogal modern. Er kwam een reddingshelicopter laag overvliegen.

reddingshelicopter
de kliffen

Bij Steinacleit hebben we een steencirkel bekeken. Deze steencirkel ligt vlakbij een loch, waar op een klein eilandje  de restanten van Dun Loch an Duin te zien zijn. Helaas kun je niet naar het eilandje. In de buurt hiervan heb je een standing stone van 6 meter hoog, Clach an Trushal. Indrukwekkend om te zien. Hij was wat moeilijk te vinden: we moesten een zandpad in rijden richting zee en toen stonden er geen bordjes meer. We kwamen in de buurt van het strand, maar daar was de steen niet. Dan maar weer omdraaien en opeens zagen we toen, aan een zijweggetje, de steen staan, naast een huis.

Schotland 2013
het eilandje in het loch
steencirkel bij Steinacleit
dat is een grote steen!

Koop een reisgids

De leukste plek om een reisgids te kopen is in een boekwinkel, maar als je online wilt kopen kun je dat doen via onderstaande link. Wij krijgen dan een percentage van bol.com. Hiermee ondersteun je onze website. Voor jou blijft de prijs hetzelfde! Alvast bedankt!